Thursday, April 21, 2011

PetroSains (Klcc)


Holaa...~  okey di sini sy ingin menceritakan serba sedikit tentang lawatan kami semasa di KL pada minggu lepas..kisah yg ingin saya ceritakan adalah mengenai sebuah tempat yg bernama ''Petrosains''di Klcc..hahaha layan saja..~

Petrosains Klcc ini terletak di tingkat 4 di Suria Klcc... sebaik sahaja kaki melangkah ke Lobby petrosains ini anda akan teruja dgn kemajuan teknologi di sekelilingnya dan suasana aman dari deruan air terjun di situ.. tapi x kan nk lalu je kan kat petrosc ni... mesti lah beli ticket dlu... ok harga tiket pula mari kite tgk carta ini shuhhhh~
klik gambar untuk zoom yne...
tiket juga anda boleh booking awal2 melalui on9 tau! lebih mudah... sbb takut tiket habis terutama masa2 puncak seperti musim cuti sekolah.. Ok sesudah shaja beli tiket anda semua akan mulakan perjalanan anda dgn menaiki  Dark Ride(ala bende ni mcm gendola juga laa) menaiki gendola ini akan membawa anda ke dalam suasana gelap dan tenang melalui hutan hujan di Malaysia, sampai ke puncak gunung, sebelum menyelam ke laut, dan akhirnya akan melalui paparan video yang menggambarkan transformasi Malaysia dan syarikat kemajuan ke dalam milenium baru...(tapi semua gambar lama entah bila n tukar haha) pastu sampai lah kita ke destinasi.. 
Camni la lbih kurang..

sebaik sahaja turun dari gendola kita perlu meneruskan perjalanan dgn berjalan kaki di dalam pertosc tu..tgk la brg2 yg ade dlm tu psal sc2..kalu ada bende yg menarik mesti ada akak2 atau abang2 petrosc ni terang kan psal sc2 ni sume.. =) dlm perjalanan tu kita akan melalui terowong masa.. melalui terowong ni kita akan jumpe dino yg pndai menyanyi hahaha muke gnaz hati cute XP... lagu klakar plak tu.. 
ni dia..
 jln..jln..jln..kita akan jumpa bermacam2 lg... termasuklah Geotime Diorama(bende ni tunjuk keadaan zaman dulu gunung berapi,haiwan2 zaman dulu dan lain2...) 
Uww panas ceh wah..

lepas sahaja kawasan ini kita akan masuk ke kawasan Exploration ha! kat kawasan ni la best mcm2 permainan2 canggih ade... =) sume byk gune computer dan alatan2.. antaranya.. SPARKZ (ni korang kene main ramai2 la kena saling bantu membantu)

Ni SPARKZ

bende alah ni..cam melombong la juga... kat kawasan ni gak ade tempat di panggil SPACE baru kut? sbb dulu x pernah pula npk tempat ni..dlm ni byk la psal2 angkasa sume =)





OK2 sebaik sahaja anda habiz bermain permainan di sini anda akan menaiki pula helikopter untuk pergi ke telaga minyak di tengah laut(kononnya).. naik heli tu yg best tu goyang2 haha..tpi tgk keadaan juga kadang2 x de ticket..(btw simpan ticket mula2 msuk tu tau utk nk heli ni).
dah jln2 tu sume anda akan lalu pula kawasan SPEED(kat sini byk kenderaan mengenai F1)leh lumba2 laa.. kemudian anda semua akan lalu pula di kawasan tayangan gambar 3D!! iaitu

Teater Ungku Omar(leh tgk laa gmbr cam tekeluar tu sume tpi pkai spect laa)byr rm3.00 kut .. pastu semasa kita nk kluar tu kita sume akan melalui kawasan  The Molecule Nano World  kat sini byk la psal atom..bdk2 kimia tau laa.. huhu tpi kalu korang nk blajar pun boleh juga bace je ape yg dia tulis tu.. kemudian anda semua akan kluar semula dri Petrosc ni menaiki Gendola bulat2 tu hehe..


waktu nk balik ni best naik ni...mcm2 ade.. hehe..kluar sahaja dri gendola ni anda akan terus ke kedai cenderamata mereka...beli la ape2 yg patut kalu x nk bla... haha okey itu saja mengenai Petrosc ni.. pape pun bg sya Petrosc merupakan salah sebuah tempat yg menarik untuk anda belajar mengenai Sc..terutama mengenai geofosil ni sume.. pape pun petrosc still best laa..sbb tiap2 bulan mcm2 aktiviti baru hhehe... Key daa~



0 comments:

Post a Comment

Hye KenGkAwAn~ FoLLOw Sy K~